Vanliga frågor & svar

Hittar ni inte svaret på er fråga? Då är ni välkomna att höra av er till vår support på support@getbright.se.

Vill ni anmäla ett fel eller lägga in ett önskemål? Fyll i så fall i vårt Change Request formulär som ni hittar här.

App-konto

Hur tar jag bort användarens app-konto?

Om användaren önskar ta bort sitt konto och tillhörande data, kan detta göras direkt i appen under “Appinfo”. När användaren trycker på knappen “Ta bort mitt konto” skickas ett automatiskt e-postmeddelande till Bright support, och vi tar bort kontot manuellt. Vi arbetar för närvarande med att förbättra denna rutin.

Hur tar jag bort app-kontot i Bridge?

  • Logga in i Bright Bridge.
  • Sök efter användarens konto med hjälp av kundnummer eller namn.
  • Klicka på “Delete account” i det högra hörnet.
  • Bekräfta åtgärden.

Testa ett konto i Bridge

Om du sökt upp ett användarkonto hittar du funktionen “Test” längst upp. Denna funktion kan vara användbar om du misstänker något fel på kontot eller om det genererar felmeddelanden som är svåra att tolka.

Genom att klicka på “Test” och därefter “Run all tests” kan du identifiera vilka delar av kontot som är defekta. Du har även möjlighet att kopiera anrop och svar för att skicka vidare till oss eller till den hos er som ansvarar för datan.

Felsökning

Felsökning av dataavikelse

Om användaren rapporterar att data i fakturan och appen inte stämmer överens, är det viktigt att fråga vilken vy användare jämför fakturan med, för att säkerställa att användaren inte använder prognosdata.

Kontrollera avtal och prislistor

Användaren meddelar att fel pris visas i appen. Detta kan bero på att ett visst avtal saknar startdatum/slutdatum. Det kan också bero på att vi har felaktiga priser i prislistan.

  • Sök upp användaren i Bridge och navigera till respektive service-typ.
  • På sidan för Measurements, Agreements och Prices hittar du information om avtal och pris.
  • Det går även att granska samma data under fliken API.

Jämför data mot faktura

  • Sök upp användaren i Bridge.
  • Under Location finns rubriken Invoice där ni kan hämta alla användarens fakturor.
  • För att se mer information om fakturan, tryck på pilen på höger sida.

Felsökning med hjälp av API

  • Använd API-search för att hitta en användare.
  • Lägg till användaren i Brights databas och skapa ett konto för användaren.
  • Använd API för att jämföra informationen mellan er och appen (saknas det data ligger felet på er sida).

Under API går det även att se Request och Response. Det finns en knapp på högersida som heter “Show requests”. Här kan ni titta på respektive service-typ. Detta kräver lite mer teknisk kunskap men ni kan alltid skicka med denna till den hos er som ansvarar för datan.

Omsynk av data

Om ni ser skillnader mellan er databas och API, testa att synka användarens konto genom att trycka på Resync-knappen.

När sker synken för förbrukningsdata i appen?

Vi synkar inte förbrukningsdata, allt förbrukningsdata hämtas on-demand, dvs när användaren vill se det.

Förbrukning saknas i appen

Om en användare anmärkt att förbrukning saknas eller är felaktig kan ni öppna vyn Measurements i vår databas för att se om datan saknas där eller jämföra mot er egna uppmätta data.

  • Hitta kund i Bridge.
  • Scrolla till Locations.
  • Klicka på respektive service-typ för att komma till Measurement-sidan.

För att kontrollera datan i API:et, gå till användarens konto och klicka på “In API”.

  • Scrolla ner till Locations.
  • Klicka på respektive service-typ för att komma till Measurement-sidan.
  • Slå på “Show requests”.

Då visas alla API-anrop för den valda service-typen. Om något av anropen är fel visas dessa som Deviations. Du kan enkelt kopiera det som är fel för att skicka vidare till den hos er som ansvarar för datan.

Inloggning i appen

Användare försöker logga in men får svarsmeddelande:
”Användaren saknas. Du är inte aktiv kund.”

För att kunna logga in i appen behöver användaren vara den som står som ägare på avtalet. Kontrollera därför först om användaren har ett aktivt avtal hos er.

Om avtalet står på en annan person, be istället den som står på avtalet logga in och ”familjedela”.

Det går inte att logga in i appen, den stänger ner direkt.

  • Kontrollera att användaren finns i Bridge.
  • Be användaren prova att gå ur wifi och välj istället telefonens 4G.
  • Be användaren radera appen och installera den på nytt.

Hemvyn

Hur lägger användaren till favoriter?

Första gången användaren går in i appen syns ett plus som länkar till favoritväljaren. När användaren har lagt till favoriter hittas samma vy via “editera-ikonen” till höger om rubriken “Mina favoriter”.

Varför syns inte min laddbox eller inverter som favorit?

Du måste logga in på dem, därefter kan de väljas som favoriter.

Här kan du läsa mer om våra integrationer.

Solproduktion

Varför ser inte användaren sin solproduktion?

Har användaren fler adresser, kontrollera att användaren tittar på den anläggning som har produktion. Är det ett nytt avtal kan det dröja ett tag innan information visas.

Kan en användare som enbart har solproduktion logga in i appen?

Nej. Appen är inte anpassad för att enbart visa solproduktion.

Läs mer om Solproduktion här.

Fakturan i appen

När hämtas fakturan i appen?

Vi hämtar status för fakturor dagligen. Nya fakturor visas upp i appen efter att ni som bolag har fakturerat. Ibland tar dessa hämtningar med nya fakturor lite tid. Därför kan ni be användaren att avvakta och prova igen lite senare.

Appens inställningar

Texten i appen ser för stor ut eller får inte plats i vyn

Be användaren kontrollera sina inställningar i telefonen. De kan ha valt en större textstorlek/inzoomning i sin telefon. Detta ändras i telefonens inställningar.

Varför ska användaren fylla i data om sitt hushåll?

För att vi genom algoritmer ska kunna visa mer korrekta prognoser behöver användaren fylla information om sitt hushåll.

Kan användaren välja datumformat i appen?

Nej, det går inte att välja hur datumet ska visas i appen, däremot påverkas datumformatet av telefonens språkval. Om användaren har sin mobil inställd på engelska kommer datum i appen visas enligt engelska skrivregler.

Vilka versioner av operativsystem stödjer appen?

Vi stödjer versioner från iOS 13 och Android 5.

Avtal

Kan användaren se historiska avtal vid avtalsbyte?

Det är möjligt, men det beror helt på hur användare och kontrakt hålls ihop i ert API.

Allmänt

Kan jag använda appen på min surfplatta/iPad?

Ja, det går att ladda ner appen på en surfplatta. Däremot är appen inte optimerad eller utvecklad för dessa. Vi stödjer inte liggande läge och vi har inga planer på att utveckla det i dagsläget.

Ser kontoägaren och den familjedelade samma saker i appen?

De flesta saker kan en familjedelad se i appen. En familjedelad kan inte ändra kontaktuppgifter eller familjedela appen.

Vad förbrukar mest visar olika saker för olika personer?

Det kan bero på att någon av användarna inte har fyllt i uppgifterna kring deras hem (Site extras). Om ingen information finns om t.ex. tvättmaskin visas inte tvätt upp som kategori i Vad förbrukar mest.

Innehåll på denna sida