Recensioner

När en app lanseras i butikerna öppnar samtidigt möjligheten för användarna att ge sin åsikt på vad de tycker. I början av lansering är det viktigt att ha extra koll på recensionerna då vi kan ha missat någon bugg som kan rapporteras här.

En av de absolut vanligaste recensionerna handlar om inloggning och kan bero på en mängd saker som är bra att reda ut så snabbt som möjligt.

Varför ska ni svara på en recension?

Det första egna intrycket som en kund får av er app är när den går in för att ladda ner appen i Google Play eller i App Store. Som vi alla vet är det första intrycket väldigt viktig, och i det här fallet kan det vara avgörande om kunden väljer att ladda ner appen eller inte.

Bara för att en kund har haft ett dåligt första intryck av appen så behöver inte det vara för alltid. Om ni är snabba på att bemöta kritiken och eventuellt informera om en uppdatering så kan ni faktiskt ändra denna kunds intryck. När ni har bemött recensionen så får kunden en notifikation och möjlighet att gå in och ändra sin recension. Om kunden sen uppdaterar recensionen kan även ni gå in och uppdatera ert svar.

Även om den missnöjda användaren inte ändrar sin recension så visar det framtida kunder som ska ladda ner appen att ni vill hjälpa era kunder på bästa sätt. Självklart går det även att svara på positiva recensioner. Men om ni inte känner att ni kan prioritera detta, så är det viktigaste att svara på de negativa.

Vad svarar ni och hur följer ni upp recensioner?

Om det kommer in flera recensioner om ett specifikt problem, informera oss gärna på support@getbright.se. Skulle det vara något som ni inte vet hur ni ska svara på får ni gärna mejla oss, så kan vi titta på det tillsammans.

Hur svarar ni på recensioner?

App Store

  • Logga in på App Store Connect och klicka på er app. I toppmenyn väljer du “App Store”.
  • I vänstermenyn under “General” finns det en underrubrik som heter “Ratings and reviews”, där får du upp alla recensioner er app har fått. Vid varje recension finns det en “Reply” knapp till höger.
  • Om du inte ser några recensioner, dubbelkolla att rätt land är inställt. Det gör du i dropdown-listan direkt under rubriken “iOS App Ratings and Reviews”.

Här kan du läsa mer hos Apple.

Google Play

  • Logga in på Google Play.
  • I vänstermenyn under “Quality” hittar du “Ratings and reviews” och där finns “Reviews”. Där kan du enkelt svara på era recensioner.

Här kan du läsa mer hos Google.

Innehåll på denna sida