Energibolaget Fyrfasen Energi har inlett ett samarbete med Bright Energy AB. Fyrfasen kan därmed erbjuda sina kunder en digital plattform som automatiskt kan styra elanvändningen till de timmar på dygnet som minskar både kostnad och miljöpåverkan för Fyrfasens slutkunder.
Vi vill skapa förutsättningar för våra kunder att konsumera el på ett mer hållbart sätt. Med hjälp av Bright får kunderna de digitala lösningar som behövs. Tjänsten skapar möjligheter för kunden att förstå sin energiförbrukning och göra egna aktiva val som gynnar både energiomställningen och hushållen, säger Cecilia Norberg, vd för Fyrfasen Energi.
Bright har byggt en öppen och datadriven digital plattform som elbolagen i sin tur erbjuder sina kunder. Hushållen stimuleras genom olika verktyg att undvika elanvändning under de timmar på dygnet då många använder el samtidigt, så kallade effekttoppar. Syftet är att jämna ut elanvändningen och förbereda för en framtid med fler elbilar och digitala apparater.
Vi är väldigt glada över vårt nya samarbete med Fyrfasen Energi. Vår plattform hjälper till att jämna ut elanvändningen över dygnet, vilket underlättar övergången till ett förnybart och klimatsmart elsystem, säger David Forsberg, grundare och vd för det digitala tjänsteföretaget Bright.
Brights plattform syftar också till att stärka relationen mellan elbolagen och deras slutkunder med hjälp av utökad dialog och digitala tjänster. Kunderna ges verktyg att förstå, kontrollera och automatisera sin elanvändning, till en lägre kostnad och minskad miljöpåverkan. Plattformen utgår från kundens egna användningsmönster och data.
Fyrfasen Energi AB etablerades 1998 och har kontor i Ånge, Sveg, Borlänge och Funäsdalen. Företaget ingår i Härjeånskoncernen som har bedrivit elhandel sedan 1917.